În perioada 27 martie – 08 aprilie 2011, profesoara de limba și literatura română Ramona-Elena Mocanu de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” Bacău a participat la un stagiu de formare profesională continuă în Marea Britanie, la Exeter. Titlul activității de perfecționare a fost „Drama Techniques for the English Language Classroom” (Tehnici de artă dramatică ce pot fi utilizate în predarea limbii engleze la clasă). Stagiul a fost finanțat din fonduri europene de Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP), prin Acțiunea Comenius 2.2 – Mobilități individuale.
Reporterul: Care a fost tematica stagiului de formare?
Prof. Ramona Mocanu: Cursul a urmărit să ne învețe cum să aplicăm tehnici din arta dramatică în cadrul lecțiilor de predare a limbii engleze. Aceste tehnici însă pot fi utilizate cu succes și în cadrul lectiilor de predare a altor dicipline, cu mențiunea că trebuie adaptate specificului diciplinei respective și contextului situațional. De asemenea, trebuie adaptate continuturilor predate și vârstei elevilor.
R.: Cum au decurs activitățile în cadrul acestui curs? Ați avut un program zilnic de învățare?
R.M.: Cam așa ceva. Adică am avut zile în care am avut cursuri de la ora 9.00 dimineața până la ora 16.00, zile în care au fost organizate excursii tematice în locații de interes cultural-istoric și literar, dar și zile cu program mixt: cursuri dimineață plus o excursie de o jumătate de zi sau o după-amiază de cercetare în bibliotecă și pe internet. Cursurile au fost foarte solicitante, deoarece tot ceea ce ne-au învățat tutorii noștri a fost extrem de practic, așadar totul a fost exersat. Iar ceea ce am făcut a presupus exerciții de improvizație, de creație, de expresivitate a corpului și a feței, a fost apoi lucrul pe texte literare dramatice și exerciții de vocabular. La sfârșitul stagiului, fiecare profesor cursant a trebuit să pregătească și să susțină două microlecții integrând, pe de o parte, noile cunoștințe de vocabular, iar pe de altă parte, tehnici de artă dramatică învățate și adaptate conținutului și situației de predare alese.
R.: Câți profesori au urmat cursul la care ați participat și din ce țări erau aceștia?
R.M.: Grupa de curs a cuprins 8 profesori, din 5 țări europene diferite, după cum urmează: trei profesori din Turcia, doi din România și câte unul din Italia, Franța și Bulgaria. Întâmplarea a făcut să fim numai profesoare, dar vârstele noastre au fost cuprinse între 25 și 55 de ani, ceea ce dovedește un interes foarte sporit al cadrelor didactice pentru formarea profesională continuă, plus că experiența didactică și cea de viață atât de diferită se dovedește întotdeauna o componentă foarte interesantă și utilă în cadrul activităților de formare propriu-zise și contribuie la coeziunea unui grup.
R.: Ce obiective culturale ați vizitat în cadrul cursului?
R.M.: În primul rând, am vizitat centrul cultural al orașului-gazdă, Exeter, care este dominat de o catedrală foarte impunătoare, datând din perioada menievală. Apoi am fost într-o excursie în Parcul Național Dartmoor, unde am vizitat ruinele unui sit arheologic din perioada antică și am admirat formațiunile stâncoase specifice acestui peisaj devenit celebru prin romanul lui Sir Arthur Conan Doyle, „Câinele din Baskerville”. A doua excursie a fost dedicată ruinelor Castelului de la Tintagel, din Cornwall, loc al nașterii legendarului Rege Arthur, conducător al Cavalerilor Mesei Rotunde și protejat al Vrăjitorului Merlin. Locația este absolut spectaculoasă, aflându-se pe malul Oceanului Atlantic, iar prin „amabilitatea” vremii englezești atât de schimbătoare, am putut să o admirăm într-un moment de frumusețe extraordinară. Ultima excursie a vizat Sudul comitatului Devon, respectiv Dartington Hall, un loc în care frumusețea naturii s-a întâlnit cu inteligența și spiritul creativ al omului, ivindu-se astfel o grădină edenică și un loc în care arta este la ea acasă.
R.: Ce a reprezentat pentru dvs acest stagiu de formare profesională?
R.M.: Acest stagiu a fost, pentru mine, nu numai o modalitate excelentă de a-mi îmbogăți cunoștințele profesionale într-un domeniu la care, în țară, nu aș fi avut acces, dar și o perioadă de grație, în care am cunoscut oameni deosebiți, cu care continui să comunic și cu care intenționez să dezvolt măcar un proiect școlar în viitor. A însemnat, de asemenea, oportunitatea de a revedea Exeterul și pe oamenii minunați de la International Projects Centre (IPC), instituția organizatoare a cursului, de a lega noi prietenii cu profesori din alte tări europene, oameni care își iubesc profesia și cred cu adevărat în beneficiile lărgirii orizontului cultural individual.
R.: Ce mesaj aveți pentru colegii dvs?
R.M.: Într-adevăr, am un mesaj: aplicați pentru obținerea unei burse! Nu mă refer aici doar la colegii tineri și foarte tineri, ci la toți profesorii. Este păcat să avem o asemenea oportunitate de învățare și de a cunoaște oameni noi, alte sisteme de învățământ și experiențe didactice inedite, iar noi să nu beneficiem de ea. Aceste stagii sunt menite să ne îmbogățească profesional, iar beneficiarii finali sunt elevii noștri. ANPCDEFP manageriază fondurile europene astfel încât să poată beneficia de ele cât mai multe cadre didactice, și funcționarii Agenției sunt foarte prompți în a lămuri toate întrebările candidaților. Formularele de aplicație nu sunt greu de completat, iar Ghidul Candidatului este clar și cuprinzător, Agenția beneficiind și de un site propriu, unde sunt postate toate informațiile despre programele europene în domeniul educației: http://www.anpcdefp.ro/.
De altfel, astazi 11 mai 2011, in incinta Amfiteatrului din C.N."V.A.", profesorii Ramona Palade-Jitaru si Ramona Elena Mocanu si-au prezentat, fiecare in parte, activitatea si experientele dobandite in deplasarile in Grecia si respectiv Marea Britanie. De fata au fost 16 cadre didactice, colegi ai celor doi profesori.
miercuri, 11 mai 2011
Tehnicile dramatice, secretul activizării elevilor.
© Bacaul Pe Net 2010 - 2011 - All rights reserved!
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu